Prazniki – TEŽAK ČAS ZA ŽALUJOČE IN KAKO GA PREŽIVETI: 7 NASVETOV

by | Dec 15, 2019 | Nasveti, žalovanje

1. Vedite – ni potrebe, da so prazniki krasni in popolni

S prazniki ponavadi pridejo tudi pričakovanja topline, domačnosti, radosti, veselja … a za vas je lahko drugače. Sprejmite svoje drugačne občutke, saj z njimi ni nič narobe. So povsem naraven del procesa žalovanja. V tem obdobju se lahko še posebej močno spopadate z žalostjo, saj so tokratni prazniki za vas drugačni. Nekdo manjka in izguba se v tem času še močneje kaže. Namesto maske poguma in popolnosti, bodite iskreni do sebe in tudi do drugih. V redu je, če ste osamljeni, žalostni in močno pogrešate ljubljeno osebo. Bodite potrpežljivi, prijazni in nežni do sebe.

 2. Ohranjanje tradicije – DA ali NE

Tradicija je v naših življenjih zelo pomembna, saj nam da občutek varnosti in udobja. Toda po smrti osebe, je eno mesto v tradiciji prazno in izguba je boleče očitna. Ponovno je vaša odločitev ali želite tradicijo nadaljevati ali jo opustiti? Odločitev bo lažja, če se boste vprašali, zakaj sodelujete v tradiciji, kaj vam to pomeni. Je razlog vnašanje topline med družinske člane, hvaležnost biti z njimi, gre za religiozne vzroke, duhovnost …? Morda boste ugotovili, da lahko določene dejavnosti vezane na tradicijo spremenite, a še vedno vzdržujete namen tradicije.

3. V redu je reči NE

Še enkrat – bodite iskreni do sebe in drugih. V času žalovanja je vaša fizična, emocionalna in mentalna energija nižja in pogoste zabave ter druženja vas lahko dodatno izčrpajo in povzročajo dodaten stres. Udeležite se tistih druženj, katerih se želite udeležiti, druženja pri katerih pričakujete več emocionalne škode kot koristi, pa lahko brez slabe vesti črtate iz seznama s preprostim stavkom: »Stvari so zame letos nekoliko drugačne.« Ta čas si raje vzemite zase, za nekaj kar radi počnete (wellness, narava, hobiji, druženje z razumevajočimi prijatelji, včasih pa je prava odrešitev tudi spanje, čimveč počitka).

4. Vsa čustva so OK

Vedite da so prav vsa čustva OK. Pojavljajo se lahko po več hkrati, se hitro izmenjujejo ipd. Če se zalotite smejati, biti veselo razpoloženi, zabavni … Ne jemljite tega kot izdajo in ne počutite se krive. Takrat vedno pomislite – kako bi želela moja preminula ljubljena oseba, da se počutim? Trenutki veselja pa še zdaleč ne pomenijo, da ste prenehali žalovati.

5. Povezovanje z umrlim

Izkušnje žalujočih kažejo, da je ena najboljših načinov za obvladovanje bolečine, ki jo prinese izguba, iskanje načinov, kako se povezati z ljubljeno osebo. Kako boste počastili to osebo, kaj boste storili njej v spomin, kako ga boste vključili v praznike …?  V kolikor vaši domači z vami ne delijo enakega razmišljanja, lahko izvedete »ritual« spominjanja sami, je enako zdravilen.

6. Pogosto se opominjajte: Šlo bo na bolje

Večkrat se opomnite, čeprav se vam zdi trenutno nemogoče, a dejansko je tako – stvari bodo sčasoma šle na bolje. Ne obtožujte se, ker se še vedno počutite depresivni, žalostni, osamljeni…Vedite, da v tem stanju NE boste  za vedno. Če so tokratni prazniki brutalni, vedite, da NE bo vedno tako!

7. Prosite za pomoč

Vedite, da niste sami. Povežite se s tistimi, ki vas razumejo in vam lahko nudijo podporo. Tudi, če nimate prijateljev ali družine, obstajajo službe in skupine, ki so vam lahko v pomoč. Včasih je celo lažje spregovoriti z nekom zunanjim. Eden takšnih centrov je naš Dotik minevanja.

Za konec pa še preprost napotek za najtežje dneve med prazniki …

Ta dan si predstavljajte kot povsem običajen dan.
Že zjutraj ali dan prej si napišite spisek opravil, ki jih morate ta dan opraviti in mu sledite (npr. pranje perila, likanje, pospravljanje omare, sortiranje oblačil, kuhanje kosila, menjava posteljnine ipd.)